معرفی اجمالی شهر خرم آباد و فرودگاهش

باند فرودگاه خرم آباد در مدت جنگ جهانی دوم، برای استفاده از هواپیماهای نظامی مهیا شد. این فرودگاه، مقر نیروهای نظامی انگلیسی ها و آمریکایی و گاها هندی ها بود. طول این فرودگاه  18000 متر  و عرض آن تقریبا 20 متر بود.

بزرگ‌ترین شهر لرنشین، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است. جمعیت خرم‌آباد طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، ۳۴۸٬۲۱۶ نفر بوده است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷٬۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران-جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.

آزاد راه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند. در محل کنونی خرم‌آباد از دوره ایلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر ساخته شده است. آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر است.

باند فرودگاه خرم آباد به عرض ۳۰   متر و طول ۱۸۰۰  متر در جریان جنگ جهانی دوم (در اواسط سال۱۳۲۲)  توسط متفقین در محلی روبروی کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیروهای  نظامی شوروی سابق، انگلیس و آمریکا بود، صرفا جهت پرواز هواپیماهای ملخی قدیمی طراحی گردید.

از این باند خاکی پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و خروج متفقین از کشور برای جابجایی افسران نظامی از خرم آباد به تهران و بالعکس استفاده می‌شد تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و مخابرات منطقه لرستان زمین‌های فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند و حدود ۱۸۰۰  متر از باند جهت استفاده هواپیماهای کوچک پستی آسفالت گردید و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد. مدتی بعد  زمین‌های اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر باند فرودگاه قرار گرفته بود جابجا شد. نهایتا در سال ۱۳۵۵  و در زمان استانداری آقای فرح‌بخشیان با حضور جمعی از مسئولین شرکت نفت و سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت فرودگاه خرم‌آباد از وزارت نفت به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد.

متعاقبا حدود ۱۰  نفر کارمند استخدام و ۲  دستگاه ماشین آتش‌نشانی خریداری  و مقرر گردید در صورت نیاز از ماشین‌های آتش نشانی ارتش یا شهرداری هم استفاده گردد. سپس باند موجود مجددا آسفالت و ۵۰۰  متر به طول آن افزوده شد. در خرداد سال ۱۳۵۵/ یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر نصب شد. اولین پرواز مسافری ۶۰  نفره با حضور مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری افتتاح گردید. بازرسی مسافران همه روزه توسط ۱۰  نفر پلیس و یک افسر کلانتری مرکزی خرم‌آباد انجام می‌گرفت.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷  فرودگاه خرم‌آباد رشد و توسعه چشم‌گیری داشت. ساختمان اداری جدید در سال ۱۳۶۱  احداث گردید و پس از ۲۵  سال مجددا   در سال ۱۳۸۶  ساختمان جدیدتری  ساخته و جایگزین اداره پیشین گردید.

ساختمان ترمینال مسافری جدید در سال ۱۳۶۲  به بهره برداری رسید. اما با توجه به رشد و توسعه فرودگاه، در سال ۱۳۸۰  ترمینال جدید در زمینی به مساحت ۴۳۰۰  متر مربع و با حداقل فاصله نسبت به پارکینگ هواپیما  افتتاح شد.

ساختمان جدید عملیات نیز در سال ۱۳۷۵  در موقعیتی مناسب نسبت به سطوح پروازی احداث گردید. در سال‌های اخیر روند توسعه فرودگاه خرم‌آباد شتاب روز افزونی گرفته است. به عنوان مثال،  نصب و راه‌اندازی سیستم کمک ناوبری  VOR/DME  در سال۱۳۶۹ ، راه‌اندازی سیستم ILS  در سال ۱۳۸۵  ، بهره‌برداری از ساختمان‌های جدید سپاه و پلیس در سال ۱۳۸۳  و نهایتا احداث سایت جدید NDB  از جمله اقداماتی هستند که در راستای توسعه پایدار فرودگاه خرم‌آباد انجام گرفته است. با این وجود، فرودگاه خرم‌آباد که یکی از زیباترین فرودگاه‌های کشور به شمار می‌رود.

آدرس و شماره‌های تماس فرودگاه

آدرس : استان لرستان، شهر خرم‌آباد، فرودگاه خرم‌آباد

شماره دورنگار: ۳۳۴۳۹۹۰۵ـ۶۶

تلفن‌خانه فرودگاه خرم آباد: ۳۳۴۳۹۹۰۱ـ۶۶

۳۳۴۳۹۹۰۲ـ۶۶

شماره تلفن گویای ۱۹۹ به صورت شبانه‌روزی

دکتر سلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *